منوی دسته بندی

نحوه استفاده صحیح از یخچال

نحوه استفاده صحیح از یخچال

نحوه استفاده از یخچال بسیار مهم است چرا که یخچال از مهم ترین و کاربردی ترین  وسایل منزل است. استفاده صحیح از یخچال در افزایش عمر و کاهش مصرف برق موثر است. یخچال اشتهای عجیبی برای مصرف برق دارد.

شما طی ۲۴ ساعت و ۳۶۵ روز سال یخچال خانه تان روشن است. عمر متوسط و مفید یک یخچال ۲۰ سال است. ولی شما می‌توانید با استفاده صحیح از یخچال و  روش‌های ساده‌ای هم عمر یخچال تان را طولانی تر کنید و هم مواد غذایی را سالم تر نگاه دارید و هم برق کمتری مصرف کنید.

نکات استفاده از یخچال:

1.قسمت موتور و پشت یخچال را تمیز کنید:

پشت یخچال ها  کویل هایی قرار دارد تا مانع از داغ شدن کمپرسور شود. هر چه آنها را تمیزتر نگه دارید و اجازه ندهید گرد و غبار روی آن‌ها را بگیرد کمپرسور بهتر کار می‌کند. حتما قسمت شبکه‌ای پشت یخچال و روی کمپرسور را هم گردگیری کنید. برای استفاده از یخچال و عمر بهتر!

2.حتما روی غذاها را بپوشانید:

به هر دلیلی اگر عادت دارید غذاها را در ظرف بدون پوشش در یخچال بگذارید بهتر است این عادت را تغییر دهید. برای استفاده از یخچال حتما می‌دانید گذاشتن روکش سلفون یا ظرفهای دردار باعث می‌شود تا رطوبت غذا حفظ شود و غذا تازه تر بماند و یخچال بو نگیرد ولی ویژگی دیگر روش نگهداری غذا در ظرف‌های در دار این است که شما حسابی در مصرف برق صرفه جویی می‌کنید. چون رطوبت غذاها وارد فضای یخچال نمی‌شود تا کمپرسور مجبور به کار کردن بیشتر باشد تا رطوبت را از بین ببرد و محیط یخچال را خشک نگه دارد.

3.درب یخچال را باز نگه ندارید:

بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که با یک بار باز کردن یا بستن درب یخچال، اقلام مورد نیازتان را در یخچال گذاشته یا آن‌ها را بردارید.

باز کردن مداوم و مکرر در یخچال یا وقتی در یخچال را باز نگه می‌دارید تا فکر کنید چه می‌خواهید بردارید، باعث گرم شدن یخچال و کارکرد بیشتر موتور می‌شود و هم در مصرف برق و هم عمر دستگاه تاثیر منفی دارد.

4.درجه یخچال را درست تنظیم کنید:

همیشه فصل و درجه حرارت دمای محیط را در نظر گرفته و با توجه به آن درجه یخچال را تنظیم کنید. برای استفاده صحیح از یخچال کارشناسان توصیه می‌کنند بهترین درجه برای یخچال تا رشد باکتری‌ها به حداقل برسد یا حتی متوقف شود ۵ درجه سانتیگراد است. برای فریزر باید درجه را به منهای ۱۸ درجه سانتیگراد یا حتی دمای کمتر از آن برسانید.

برای این کار می‌توانید دماسنج را در یک لیوان آب گذاشته به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا مطمئن شوید که درجه یخچال را درست تنظیم کرده اید. برای فریزر دماسنج را بین بسته‌ها بگذارید و پس از ۲۴ ساعت آن را چک کنید.

5.برای نگهداری غذاها از یخچال درست استفاده کنید:

برای استفاده از یخچال توجه داشته باشید که همیشه غذاهای پخته را در طبقات بالا و میوه و غذاهای خام را در طبقات پایین بگذارید. به این ترتیب امکان بروز رشد باکتری‌ها را به حداقل می‌رساند.

یادتان باشد هر از گاهی یخچال را تمیز کنید. غذاهای و میوه‌های شسته نشده را حتما در کیسه‌های تمیز یا ظرف‌های در دار نگهداری کنید.

به هیچ وجه غذاهای کنسروی را همراه با قوطی در یخچال نگذارید. حتما غذا را از قوطی خارج کرده در ظرف در دار بگذارید و در طبقات بالا نگهداری کنید.

  • غذاهای پخته یا مواد غذایی خام را بلافاصله پس از بیرون آوردن از یخچال استفاده نکنید. حتما آنها را تا حرارت حداقل ۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  • نوشابه‌ها را در قفسه‌های در یخچال نگهداری کنید.
  • هیچ غذا یا نوشابه‌ای را برای مدت طولانی در یخچال نگهداری نکنید. بهتر است هر نوع غذایی را تا سه روز مصرف کنید. در غیر این صورت حتما آن را دور بریزید.
  • لزومی ندارد میوه‌های نرسیده یا ترشی‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

یادتان باشد یخچال باعث می‌شود تا عمر مواد غذایی بیشتر باشد و سالم تر نگهداری شوند. ولی نمی‌تواند همه باکتری‌ها را از بین ببرد. به عنوان مثال باکتری لیستریا Listeria از نوع باکتری هایی است که حتی در درجه حرارت پایین زنده می‌ماند. پس حتما تمام این موارد استفاده صحیح از یخچال را رعایت کنید تا همیشه غذاهایتان سالم نگهداری شود و برق کمتری مصرف کنید.