منوی دسته بندی

فساد مواد غذایی و مسمومیت

همه ما اسم مسمومیت غذایی به گوشمون خورده یا حداقل یکبار برامون اتفاق افتاده.قطعا وقتی این اتفاق میفته، قبل از اینکه هر فکر دیگه ای بکنیم، دنبال غذایی میگردیم که با خوردنش مسموم شدیم.اما چرا؟

ابتدا بدونیم تعریف مسمومیت چیه؟

مسمومیت در واقع اختلالاتیه که بر اثر خوردن مواد غذایی آلوده به میکروب، باکتری و یا مواد شیمیایی بوجود می آید.انواع مختلفی هم داره اما نوع میکروبی اون شایع تره.

گاهی ممکنه غذاهای معمولی توسط باکتری ها آلوده و مسبب مسمومیت بشن.ممکنه غذای مسموم شده بو یا مزه زننده نداشته باشند اما دقت کنید!!! مسمومیت گاهی ممکنه کشنده باشه.

آلودگی میکروبی:

میکرو اگانیسم ها در همه جا پراکنده اند،خاک، آب، هوا، بدن انسان و حیوان، بر روی سطوح…همه و همه دارای میزانی از آلودگی اند که در تماس با غذا، غذا را آلوده و در نتیجه ممکن است مسمومیت غذایی ایجاد کنند.

مواد غذایی را چطور در یخچال نگه داریم تا فاسد نشوند؟

نگه داشتن بیش از 24 ساعت مواد غذایی پخته شده در یخچال ممنوع ×

مواد غذایی باید پیش از این زمان مصرف گردند چون این مدت زمان امکان رشد میکروب ها را فراهم میکند.

به غذاهای نگهداری شده در یخچال، قبل از مصرف حرارت دهید.

نگهداری مواد غذایی پخته شده در فریزر از فاسد شدن آن جلوگیری میکند اما در نظر داشته باشید که ارزش غذایی مواد تازه طبخ شده به مراتب بیشتر از مواد غذایی منجمد شده میباشد.

برای از بین رفتن برخی باکتری ها، دمای یخچال را بر روی 4 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید ×

دما، رطوبت و مواد مغذی باعث رشد باکتری ها در مواد غذایی میشوند.در صورتی که غذایی کپک بزند به راحتی به مواد غذایی دیگر نیز انتقال می یابد.

از گذاشتن غذای گرم در یخچال خودداری کنید ×

هوای گرم درون یخچال علاوه بر اینکه باعث میشه موتور یخچال بیشتر کار کنه،مسبب اصلی نفوذ تخم حشرات و انگل ها به غذاست.اگر برای خنک کردن غذا عجله دارید، ظرف غذا را درون آب سسرد یا ظرف یخ قرار دهید.

گذاشتن درپوش بر روی مواد غذایی بسیار مهم است ×

برای نگهداری مواد غذایی از ظروف در بسته استفاده نمایید. در غیر این صورت،علاوه بر خشک شدن مواد غذایی و جذب بوی مواد دیگر، سبب انتقال آلودگی و جذب رطوبت میگردد و امکان رشو و تکثیر باکتری ها فراهم میگردد.

در نهایت از انجام  هر فعالیتی که سبب فراهم آوردن فضای مناسب جهت رشد باکتری ها میشود خودداری نمایید و قبل از اطمینان از ایمن بودن غذاهای نگهداری شده در یخچال آنها را مزه نکنید.

سعی کنید که غذاهای نگهداری شده در یخچال را ظرف 24 ساعت مصرف کنید .

administrator وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *